måndag 22 januari 2007

Snö och gamla filmer...

Äntligen snö!

Jag har som sagt sällan längtat så mycket efter snö som i år och i helgen fick jag så jag teg... Nu bor vi mitt i ett riktigt vinterlandskap ute i kranskommunen. Grenarna hänger tungt vita uppe i skogen och det knarrar härligt under fötterna när man går till pendeln på morgnarna. Skall ta/stjäla mig lite tid efter ett möte utanför kontoret i morgon och ta en sväng i skogen med D70:an...

I kväll tog jag två gamla svartvita hemligheter ur kylen och soppade dem. Fuji Neopan 400, en av mina favoritfilmer vad gäller svartvitt fick bada i D-76 i åtta minuter, sedan kunde jag hänga upp två rullar från 2002-2003 någon gång på tork, snygg gradiation och jämnt framkallade, vad jag kunde se. Det är som att cykla, har man en gång lärt sig hantverket så sitter det... ;-) Skall scanna några exempel senare i veckan. David, min yngste son (12 år), var med i tvättstugan/mörkrummet och följde intresserat varje steg. Han klagade lite på att han inte såg hur jag gjorde när jag matade in filmen i spiralen, men han förstod ju varför... :-)

Hittade helt perfekta enlitersflaskor på City Gross att förvara kemikalier i. Genomskinliga, men kraftiga, och lite mjuka, så det lätt går att klämma ur luften innan man stänger dem. Lysande!

Fler filmer skall framkallas i veckan, och sedan blir det en omgång vid min gamla Minolta Dual Scan II någon kväll framöver...

Inga kommentarer: