torsdag 9 oktober 2008

Projektidé: "Södermalm nu och nyss"

På senare år har det ju dykt upp en del böcker där man tagit gamla bilder av stadsmiljöer och gjort nya bilder på samma plats som de gamla bilderna, för att visa förändringen i städerna över tiden.

Jag tycker den typen av fotografi är mycket intressant, och ett viktigt sätt att dokumentera städers utveckling. Häromveckan fick jag inspiration till ett eget projekt i den formen: jag hittade boken "Södermalm - Ett fotoalbum 1900-1980", med bilder från alla delar av Söder från sekelskiftet och fram till tidigt 80-tal. Tyngdpunkten ligger på åren fram till 1940.

Eftersom jag har bott på Söder i sju år och arbetat där i över tio, och tycker jag känner den stadsdelen bra, fick jag en sådan "kick" av att se de här gamla bilderna att jag beslutade mig för att göra nya bilder med de gamla som underlag.

Boken som inspirerat mig kan ni beställa på Höghus förlag.

Dagens YouTube: Skyscraper Tetris, Japan.

Fråga mig inte hur de lyckas med det där...

Inga kommentarer: