söndag 23 mars 2014

En söndag vid Tysslingen

Jag åkte en sväng till Tysslingen, den fina fågelsjön nära Örebro, i det fina vårvädret idag. Det var ca 2000 sångsvanar, "10000" kajor (måååånga!), 200 personer och fyra förskrämda tranor där idag.

Ja, rätt som det var dök det upp två tranpar alldeles över ängen där sångsvanarna samlats. Men man såg på tranorna att de insåg det okloka i att landa mitt i sångsvanshögen. De gled vidare och slog sig ner på grästuvorna ute i sjön i stället.

Vädret var väldigt omväxlande, allt från strålande sol till lite regnstänk och däremellan mulet. Det enda som var konstant var vinden. Det hårda solljuset gjorde att det var lite knepigt med exponeringen när de vita svanarna flög upp i solljuset med en mörk skog bakom. Det blev till att kompensera "ner" ordentligt...

Jämfört med t ex Hornborgasjön är det lite knepigare att få bra bilder vid Tysslingen, men det är såklart en kul utmaning. Svanarna är inte i luften lika mycket som tranorna (och de är oftast betydligt färre) plus att de inte flyger nära utsiktsplatsen så ofta, ja inte de gånger (3-4) jag varit där tidigare i alla fall. När tillfälle ges gäller det att vara beredd... Det gick rätt bra ändå, tycker jag. Jag kom hem med ca 700 exponeringar efter tre timmars plåtande vid utsiktsplatsen och från fågeltornet en bit söderut längs sjön. Efter en första sållning sitter jag med 100 bilder, som ska bli färre innan jag gör klart materialet.

Här är några smakprov:









Inga kommentarer: