onsdag 29 juli 2009

Ramundberget, onsdag

Idag lät vi grabbarna sova ut. Jag och M stack iväg strax före kl 10 och gjorde en fantastisk vandring upp längs Tvärån. Den bjöd på natur som man knappt trodde fanns i Sverige. Man fick känslan av att befinna sig i Sydamerika eller Klippiga bergen. Inte så konstigt kanske, att jag hade "Dueling banjos" från "Den sista färden" i huvudet långa stunder... :)

När vi kommit en bit på väg längs slåtterängarna uppströms Ljusnan välkomnades vi dessutom av en mäktig kungsörn som kom glidande ut ur skogen, 30-40 m över våra huvuden. Som tur var hann jag byta från vidvinkelzoom till det enda telet jag hade med mig (105:an). Det dög rätt bra, som tur var. Fantastiska fåglar, det där. Vi har sett kungsörn på våra vandringar längre norrut tidigare, men inte på så här nära håll.

Mer nöjda än trötta kom vi hem till killarna som just klivit upp, vid halv två. :) Vi slappade hemma ett par timmar innan fisketrojkan rullade ner till det fina stället längs Ljusnan som vi hittade igår, ett par km söder om Bruksvallarna. Idag var vi ensamma där, och David hade länge "korn" på öringar som nafsade efter hans torrflugor, men tji napp. De är svårflörtade... Vi fortsatte upp till Messmörtjärn, men där blev mygg och knott oss övermäktiga efter en knapp timme. Första gången på hela veckan som de blivit riktigt besvärande. A hade dock ett rejält napp på maskmetet, men den firren släppte lika fort som den högg, tyvärr.

I morgon ska vi vandra längs "kammen" på själva Ramundberget. Det blir linbana upp och vandring ner. Sedan mer fiske på eftermiddagen.

Bilder från vandringen:











Från YouTube: Dueling Banjos (från "Sista färden")

2 kommentarer:

Lena C sa...

Aj, nu kom jag på hur man får fram de nya bilderna. Vi trodde ni tagit semester. Jag kan hälsa från kusin Örjan havsörn. Lena

Littlejohn sa...

Vandringen efter Tvärån är en av de vackraste vandringarna i hela västra Härjedalen! Helt underbar!!