lördag 16 november 2013

En vecka längs Kungsleden

Ikappskrivning fortsätter...

I augusti vandrade vi längs Kungsleden från Abisko till Vakkotavare. Åtta dagsetapper med övernattning i STFs finfina stugor. Vi fick nästan alltid egna 4-bäddsrum, så boendet kunde inte varit bättre.

Vädret var ungefär som det brukar i fjällen, det växlade från regnskurar till blå himmel, från stiltje till kraftig vind, flera gånger om dagen. Men den enda gången som regnet var riktigt jobbigt var andra dagen, när vi gick 20 km från Abiskojaure till Alesjaure, varav sista milen i ett ihållande lätt duggregn som aldrig riktigt lade sig...

Men allt det jobbiga vägdes såklart upp (och mer därtill) av de fantastiska omgivningarna. Här är lite bilder från veckan:

Anton och David på väg genom björkskogen på första etappen från Abisko

Vid trädgränsen, strax söder om Abiskojaure

Uppåt från Abiskojaure

Tjäktjadalen söderut, från Tjäktjapasset (Kungsledens högsta punkt)

Kebnekaises båda toppar (de vita strax bakom kammen i förgunden), från Kungsleden söder om Sälka

Kaitumdalen

Kaitumjokka

Akkamassivet
När man vandrar måste man ju värdera varje hekto i packningen, så jag bantade utrustningen till D700-huset, 24-70/2,8 och Sigmas 105/2.8 macro. Det funkade utmärkt hela vandringen. Jag fäste också kameraremmen i ryggsäcken, så jag slapp "gamnacken" av att bära kameran runt halsen. Min Domke-rem är delbar, så jag kunde "kroka av" den från ryggsäcken när det behövdes.

Inga kommentarer: