måndag 6 januari 2014

Gråfilter på Torö + gråväder i city

Det har varit en fotointensiv trettonhelg. Förutom utställningen som "inte blev av" i söndags (förra inlägget) så tog jag en sväng ner till Torö stenstrand tidigt på lördag morgon. Jag ville testa lite bilder på långa slutartider med vattnet som slår in över stranden och enligt SMHI och yr.no skulle det blåsa en del och vara uppehåll då.

När jag rullade hemifrån i mörkret strax efter sju så regnade det ganska rejält. Det fortsatte hela vägen längs 73:an mot Nynäshamn, men när jag kom ut på Torö så avtog regnet och när jag parkerade ovanför stenstranden så var det faktiskt uppehåll. Det och en frisk sydlig vind gjorde att det var finfina förutsättningar för den typ av bilder jag var ute efter. När jag var där nere i februari förra året var det alldeles "för bra" väder, sol och vindstilla. Det blir ju inte riktigt lika dramatiskt då.

Jag var dock inte ensam, det var ett tiotal vågsurfare som trotsade vattentempen, som gissningsvis låg på 3-4 grader, och slängde sig ut i vågorna. Jag pratade med en av dem och det var lite för låga vågor för att det skulle vara helt perfekt för dem. Ett tålmodigt släkte det där, nästan lika tålmodiga som naturfotografer... :-)

Alltnog, jag riggade D700:an med 24-70 (oftast) eller 80-200 och körde med dubbla ND-filter, ett med faktor 2 och ett med faktor 3. Det innebar att jag kunde få slutartider på bortåt 15 sekunder på ISO 200 och bländare 9-11:





Här ser ni en av surfarna till vänster i bilden... :-)

Idag, måndag, var jag inne i city med Danne och Stefan, två av kompisarna i "4 Naturfotografer". Vi gillar streetfoto alla tre, så vi tog en sväng från Stadshuset ner genom Gamla Stan. Överallt omgavs vi av ryska turister med guider, det gav oss möjlighet till en del roliga situationsbilder.

Vi fikade på Brända tomten innan jag drog mig neråt Söder och pendeltåget hem. Fint ljus hela tiden, från det dimmiga före lunch till det lite klarare ett par timmar senare. Fuji X20:n fick jobba så hårt att batteriet tog slut. Jag har läst om den korta batteritiden och det känns som ett klokt val att jag köpte ett extra batteri till den. Nu hade jag laddaren med mig (den är liten och smidig) så jag kunde låna lite ström när vi fikade.

Jag testade att köra kvadratiskt bildformat direkt i kameran, det var en nyttig övning. Ett litet problem är att man inte ser formatet i sökaren, man måste använda displayen, men det är nog en vanesak. Kameran känns mycket trevlig och full av möjligheter!

Stadshuset i dimma från Klarastrandsbron

Vid Klara sjö

Ryska damer vid Stadshuset. Okänd herre till höger...

Evert T har fått ryskt sällskap.

Ett par ryssar till, vid Brända tomten

Rökpaus



2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder!
Stefan

Carina Bodin sa...

Jättefina bilder. Blir sugen att komma in till storstaden en dag och fota.