torsdag 15 januari 2009

Första bilderna från Södermalm "då och nu"

Idag gick jag runt den östra delen av Södermalm här i Stockholm och tog de första bilderna i mitt projekt "Södermalm då och nu". Jag har valt ut ett antal bilder ur boken "Södermalm - Ett fotoalbum 1900-1980" från Höghus förlag. Min idé är att göra nya bilder på exakt samma ställe (eller så exakt det går) som de gamla bilderna.

Det var väldigt intressant och givande att gå runt idag och leta sig fram till platserna som jag valt. Jag känner Söder väl efter att ha bott där i sju år och jobbat där i över tio, men man ser ändå bekanta kvarter på ett nytt sätt när man har ett "uppdrag".

Här är ett exempel: Götgatan norrut mot Slussen, S:t Paulsgatan kommer in i nedre vänstra hörnet.





Fortsättning följer...

I kväll är det väääldigt segt att komma in på YouTube, så det blir ingen "dagens"!

Inga kommentarer: